Jaargroepen

De Toermalijn heeft 7 groepen en bestaat vaak uit een combinatie van 2 leerjaren. De groepen hebben een eigen groepsleerkracht(en) die voor kinderen en ouders het belangrijkste aanspreekpunt vormt.

Leerstofaanbod

Op onze school is de leerstof verdeeld over jaargroepen. De kinderen krijgen gezamenlijk een korte instructie, waarna de kinderen met verschillende opdrachten zelfstandig aan de slag gaan. Kinderen die meer nodig hebben om de stof te begrijpen krijgen in kleine groepjes of individueel een verlengde of extra instructie van de leerkracht. Deze werkwijze zorgt ervoor dat niemand hoeft te wachten op elkaar en iedereen de leerstof begrijpt. Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben, bieden we meer en verdiepend werk aan zodat iedereen op niveau kan leren.

Doelgericht werken

De doelen die in het basisonderwijs behaald dienen te worden, zijn door de overheid omschreven in zogenaamde kerndoelen. In de kerndoelen ligt vast wat in het basisonderwijs ten minste aan bod dient te komen. Daarnaast heeft de overheid beschreven wat leerlingen zouden moeten beheersen op het gebied van taal en rekenen op een bepaald moment in hun schoolloopbaan. Dit noemen we referentieniveaus. De kerndoelen en referentieniveaus van de overheid zijn voor het grootste deel verankerd in de methodes die we bij De Toermalijn in de lessen gebruiken. Daarnaast vormen ze een belangrijke basis bij het ontwerpen van andere onderwijsactiviteiten. We volgen nauwgezet de ontwikkeling van kinderen van groep 1 t/m 8 door middel van observaties en het afnemen van toetsen (methodetoetsen en Cito-toetsen). De resultaten worden vastgelegd in een leerlingvolgsysteem. Het helpt ons om de opbrengsten van ons onderwijs te monitoren en waar nodig de begeleiding van een kind bij te sturen zodat gestelde doelen worden behaald.

Meer weten?

Wil je meer weten over onze aanpak of de methodes die we gebruiken? Plan een afspraak in voor een rondleiding of lees meer in onze schoolgids.